سه‌شنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Tuesday, 07 May 2024

دیباچه

کد خبر: ۵۰۷۲۹
تاریخ انتشار : ۰۱ : ۱۲ - ۰۱ تير ۱۴۰۰
«سید محمد مصطفائیان» مجری، طبیعت گرد و بازیگر تلویزیون فعالیت اش در اجرا را از ۴ سال پیش در برنامه «تهران گرد» و حضور در آیتم " طبیعت گردی" این برنامه آغاز کرد. «تهران گرد» کاری به سفارش شبکه ۵ سیما است که به معرفی جاذبه‌های گردشگری تهران می‌پردازد، موضوعی جذاب و دیدنی که بازخورد خوبی از جانب مخاطبان داشته است.

«سید محمد مصطفائیان» در گفتگو با خبرنگار دیباچه در خصوص هدف اصلی از تولید این برنامه گفت: هدف اصلی ما معرفی جاذبه‌های گردشگری تهران به مخاطب و القاء این موضوع است که تهران، تنها فضایی آکنده از دود و آلودگی نیست، بلکه جاذبه‌هایی دیدنی زیادی دارد که تنها با اختصاص وقت کوتاهی می‌توان از آن‌ها بهره برده و حال دل را خوب کرد.
همه فکر می‌کنند برای گردشگری باید هزینه زیادی کنند | اگر کسی بگوید فعالیت در تلویزیون مانع از دیده شدن و پیشرفت‌ است، بی معرفتی کرده‌!

او افزود: خوشبختانه در چند سالی که از پخش این برنامه می‌گذرد، بازخورد‌های خوبی از مخاطبان داشته‌ایم و به هدف اصلی مان رسیده‌ایم. خوشحال هستم که در بخش طبیعت گردی توانستم نکات مهمی از جمله مهربانی با طبیعت، جلوگیری از صدمه به محیط زیست و ماندگاری طبیعت برای نسل‌های بعد را به مخاطبان گوشزد کنم. البته پیام‌هایی که به بیننده در هر برنامه منتقل میشد، به گونه‌ای بود که موجبات ناراحتی و خستگی ذهنی او را فراهم نکند. موضوعات ساده‌ای نظیر اینکه زباله خود را در طبیعت رها نکنیم، آتش روشن نکنیم و اگر روشن کردیم به چه صورت و در کجا این کار را انجام بدهیم در این برنامه مطرح شد؛ همچنین  این باور که  تمامی ماشین‌های آفرودی مخرب محیط زیست هستند، به بحث کشیده شد، چرا که در اغلب بلایای طبیعی نظیر سیل و زلزله افرادی که از این ماشین‌ها استفاده می‌کنند، به کمک هلال احمر و آتش نشانی آمده‌اند، بنابراین این باور غلط (مخرب بودن ماشین‌های دو دیفرانسیل برای طبیعت) از نکات مهمی بود که نیاز به بررسی داشت در نتیجه تلاش کردیم این باور را از ذهن مخاطب پاک کنیم.

مصطفائیان ضمن اشاره به این موضوع که اختصاص زمانی کوتاه به برنامه، به دلیل سیاست خاص سازندگان آن صورت گرفت، افزود: قصد ما این بوده که تمامی آنچه از نگاه دوربین برنامه می‌گذرد را نشان بیننده ندهیم تا تشنه شود و برای لمس کامل این تجربه شخصا به محل مورد نظر برود و از آن فضا استفاده کند، خوشبختانه با شروع واکسیناسیون سراسری مردم می‌توانند، مجدد سفر‌های خود را شروع کنند و از طبیعت و جاذبه‌های گردشگری بهره‌مند شوند.

وی در پاسخ به این پرسش که تولید برنامه با محوریت گردشگری در تهران به چه دلیل ضرورت دارد، اظهار داشت: همیشه اغلب افراد با شنیدن لغت گردشگری به این فکر می‌افتند که باید هزینه زیادی پرداخت کنند، درصورتیکه به واقع اینطور نیست. ما در " تهران گرد " این موضوع را نشان دادیم که می‌توان با هزینه بسیار کمی، بهترین لذت را در طبیعت برد و بهترین غذا را در همان طبیعت درست کرد. در این برنامه تمامی جاذبه‌های گردشگری استان تهران را به نمایش گذاشته‌ایم، به طور مثال به مخاطب نشان دادیم که وقتی به شهریار می‌رود، از کدام نقاط این منطقه دیدن کند و بنا‌های تاریخی و گردشگری شهریار را به طور کلی معرفی کردیم. همچنین در مورد دماوند باید بگویم که هر نقطه از این شهرستان دیدنی و پر از جاذبه‌های گردشگری است، مزرعه گردشگری دماوند، تجربه تراکتورسواری، پل معلق، اقامتگاه نمکی و مهد کودک حیوانات از جمله جذابیت‌های این شهرستان زیباست که تجربه یک روز خاطره ساز در طبیعت را به توریست‌ها هدیه می‌کند. تهران فضا‌های جذاب و دیدنی زیادی دارد و این درحالی است که همه فکر می‌کنند برای گردشگری باید حتما هزینه زیادی کنند!

وی در ادامه گفت: علاقه مندی من به این حوزه باعث شده تا با برنامه‌های متنوعی در زمینه گردشگری همکاری داشته باشم «اینجا تهران است» یکی از این برنامه‌هاست که همانند " تهران گرد " به معرفی ابنیه تاریخی و هنری استان تهران می‌پردازد. برنامه سوم ما به نام «هوای تهران» هم به بررسی دغدغه‌های هوای تهران و موضوعاتی نظیر ترافیک و آلودگی می‌پردازد. علاوه بر این‌ها برنامه «راهی شو» را در ایام نوروز پخش کردیم که در قالب مسابقه‌ای طراحی شده بود.

این مجری، در رابطه با تأثیر پرداخت صحیح سوژه در کسب نتیجه دلخواه و موفقیت اثر، عنوان کرد: به طور مثال در برنامه «هوای تهران» که هدف آن پیشگیری از بروز رفتار‌های مخرب در آلودگی هوا و جایگزینی رفتار‌های درست در این زمینه بود، شخصا سعی کردم به گونه‌ای برعکس عمل کنم، و با لحنی طنزگونه مخالف وظیفه فردی انسان‌ها در برخورد با آلودگی هوای شهری است عمل کنم تا از این طریق مخاطب را متوجه رفتار‌های غلط در برخورد با این مسأله کرده و تأثیر بیشتری بر او داشته باشم.

 مصطفائیان با اشاره به این موضوع که تلویزیون مدیومی برای دیده شدن و کشف استعداد‌های نهفته است، اما برخی از افراد در صحبت‌ها سعی می‌کنند این رسانه را تخریب کنند؛ افزود: این تفکر اشتباهی است، تمام بازیگران، مجریان و برنامه سازان از طریق این رسانه معرفی و وارد کار شده‌اند، اگر بگویند که فعالیت در تلویزیون مانع از دیده شدن و پیشرفت‌شان است، بی معرفتی کرده‌اند. من اگر دیده شدم از طریق این مدیوم دیده شده‌ام کما اینکه بقیه افراد هم به این شکل معرفی شده‌اند، درسته که الان پلتفرم‌های زیادی از طریق فضای مجازی و ... روی کار آمده‌اند، ولی این رسانه هم همیشه مخاطب خود را داشته است و هر کاری کنند نمی‌توانند، مخاطبی که همیشه منتظر اخبار ساعت دو از شبکه یک بوده را به سمت دیگری ببرند!

وی در انتها در پاسخ به این پرسش که چه ویژگی‌هایی در کیفیت اجرا و جذب بیننده موثر است؟ بیان کرد: در پاسخ به این پرسش باید بگویم که خیلی کوچکتر از آن هستم که بتوانم در این رابطه توصیه‌ای داشته باشم، چرا که همیشه در حال یادگیری از بزرگان این عرصه هستم؛ اما فکر می‌کنم یکی از نکات مهم در بحث اجرا این است که مجری باید خودش باشد به این معنی که در قالب هیچ کس دیگری نرود و ادای کسی را درنیاورد، چرا که ما نمی‌توانیم جای کسی باشیم. از طرفی دوستانی که علاقه‌مند به اجرا هستند، بهتر است با علم و دانش وارد این قضیه شوند، برای شروع بهتر است از کلاس‌های گویندگی، اجرا و فن بیان که در آموزشگاه‌های معتبر و مراکز علمی نظیر دانشگاه‌های علمی کاربردی برگزار می‌شود استفاده کنند، مراکز بسیاری در این زمینه فعال هستند که به گونه‌ای استعدادیابی و بعضا جذب همکاری دارند، به طور نمونه " دانشگاه علمی کاربردی واحد ۴ تهران " استادان بی نظیری در این حوزه دارد که می‌توانند به علاقه‌مندان کمک کند.
 
گفت و گو از : اعظم صفایی
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
دبیر جشنواره بین‌المللی فیلم کوثر در گفتگو با دیباچه:

پنجمین دوره جشنواره فیلم کوثر پس از ۱۵ سال برگزار می‌شود/ جشنواره باب گفتمانی برای پاسخگویی به مسائل زنان

۱۳:۱۴  -  ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
مدیرکل مهارت دانشگاه تهران در گفتگو با دیباچه مطرح کرد؛

نمایشگاه کارِ دانشگاه تهران برگزار می‌شود!

۱۶:۰۷  -  ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
« رستگاری » چه دستاوردی برای کارگردان اخراجی ها داشت؟

برگ برنده‌ی آخرین اثر مسعود ده نمکی!

۱۷:۲۳  -  ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
سرمربی تیم‌ملی تنیس روی میز بانوان در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

شرایط سختی برای کسب سهمیه داریم/ملی پوشان از روند آمادگی دور نیستند

۱۴:۲۲  -  ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
حرمت‌شکنی ستاره؛ بازیکنی که یاغی شده!

درگیری لفظی زشت محمد صلاح با " یورگن کلوپ " پیش از ورود به زمین!+ فیلم

۱۷:۴۰  -  ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
مدیر جشنواره ملی فیلم اقوام در گفتگو با دیباچه: مدیر جشنواره ملی فیلم اقوام در گفتگو با دیباچه:

جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی به یکی از جشنواره‌های معتبر کشور تبدیل خواهد شد

۱۶:۵۶  -  ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
سرمربی سابق تیم ملی تیراندازی در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

تیراندازی با همان ۴ سهمیه به المپیک می‌رود/ روند افت « جواد فروغی » بعد از بازی‌های المپیک توکیو ادامه دارد

۱۲:۱۸  -  ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
دبیر هشتمین جشنواره ملی طنز و رسانه در گفتگو با دیباچه؛

فضای آموزش طنز در کشور بسیار ضعیف است

۱۱:۲۵  -  ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۳